Motie verhoging individuele studietoeslag
MOTIE over verhoging individuele studietoeslag
De gemeenteraad van Wassenaar,
in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;
gelezen
Septembercirculaire gemeentefonds 2018 pag. 63, begroting 2019, toelichting
meerjarenperspectief 2019-2022.
in aanmerking nemende dat:
* De individuele studietoeslag ter vervanging is gekomen van de Wajong bij studenten met
een chronische ziekte/beperking.
* De individuele studietoeslag verhoogd zou moeten worden tot in ieder geval €282,00 per
maand om het financiële gat dat is ontstaan bij studenten met een chronische
aandoening/beperking door het wegvallen van de Wajong op te vangen, zoals bedoeld
vanuit de Participatie Wet
* In Wassenaar de hoogte van de individuele studietoeslag onder het landelijk gemiddelde
(€120,00) zit, te weten €104,98
* Gezien de rijksbijdrage na 2019 stilgelegd wordt voor de individuele studietoelage en hier
in de begroting en het financieel meerjarenplan rekening mee gehouden moet worden
draagt het college op:
* De individuele studietoeslag te verhogen van €104,98 per maand naar 25% van het
geldende minimumloon, en in ieder geval tot €282,- per maand.
* De individuele studietoeslag jaarlijks te her indexeren.
* De individuele studietoeslag expliciet in de begroting 2019 op te nemen
* De individuele studietoeslag in het financieel meerjarenperspectief 2019-2022 op te
nemen
en gaat over tot de orde van de dag.
Brenda Hagen,
Fractie Hagen
MOTIE over Ooievaarspas c.q. Paauwpas
De gemeenteraad van Wassenaar,
in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;
gelezen
De programmabegroting 2019 en toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-
2022.
in aanmerking nemende dat:
* vele sociale huurders vanuit de regio Haaglanden komen en al jaren bekend
zijn en gebruik maken van de Ooievaarspas, verzoekt Fractie Hagen om te
onderzoeken of Wassenaar zich kan aansluiten bij de Ooievaarspas of zelf
de Paauwpas kan introduceren.
* Vanuit de gemeenschap waarbij minima geacht worden op alle fronten te
kunnen participeren en mee te kunnen doen in de regio op alle vlakken van
bijvoorbeeld cultuur en sport is de Ooievaarspas een directe lijn met de
minima.
* Hiermee wordt de privacy van de minima gewaarborgd, doordat de
gemeente zelf de verantwoordelijkheid op zich neemt om uitvoering te
geven aan de zorgplicht die zij heeft richting deze inwoners.
* Hoewel er in de vorige raad is vastgesteld dat een Paauwpas stigmatiserend
zou kunnen zijn, is er in de afgelopen jaren in de omliggende
samenwerkende gemeenten niets van gebleken.
draagt het college op:
* om het aankomend kwartaal te onderzoeken welke kosten dit met zich
meebrengt en welk termijn er voor nodig is om de Ooievaarspas c.q. de
Paauwpas actief te laten functioneren en de raad hierover te informeren.
en gaat over tot de orde van de dag.
Brenda Hagen,
Fractie Hagen.
Motie toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022
MOTIE over reserveringen vanuit reserves Sociaal Domein m.b.t. aangepaste woningen
De gemeenteraad van Wassenaar,
in vergadering bijeen op 18 december 2018;
gelezen
toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022
“Woningbouwcorporatie Willibrordus heeft aangegeven in 2019 collectieve
woningaanpassingen te doen in één van haar complexen. Op basis van de
afspraken die gemaakt zijn over collectieve woningaanpassingen zal de
gemeente hier financieel aan bijdragen. De hoogte van de bijdrage is nog
niet exact bekend, maar wordt geschat op € 80.000. De verwachting is dat
hierdoor de uitgaven aan individuele woningaanpassingen in de komende
jaren zal dalen met € 30.000. Voor 2019 wordt daardoor een overschrijding
verwacht van het budget voor woningaanpassingen van € 50.000. Deze
kosten worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein (2019).”
in aanmerking nemende dat:
* De reservering vanuit de reserves Sociaal Domein m.b.t. aangepaste woningen volgens
de onderlegger bij deze begroting (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-
2022 pag. 18) is niet op de juiste plek verwerkt. Deze hoort bij het fysiek domein.
Immers de norm is inclusief en toegankelijk en dit geldt voor alle woningen. Naast
woonvormen creëren door een sociale woningbouwvereniging onwenselijk is, is
hiermee de autonomie van de inwoner ook betreden. Het is de bedoeling dat elke
sociale huurwoning toegankelijk is en wordt gemaakt en dit is de taak van de
woningbouwverenigingen zelf. Een voorbeeld van een mislukking is bijvoorbeeld de
Bonte Os. Daar staan toegankelijke woningen nu te huur voor niet beperkte mensen.
* Overigens is Fractie Hagen zeer verheugd over het Feit dat er nu ook een precedent is
geschapen om de toegankelijkheid van scholen binnen en buiten te realiseren vanuit
de gemeente. Maar nogmaals: vanuit het Fysiek Domein. Het betreft een bedrag van
€80.000,00 die dan weer ten goede kan komen van de inwoners en het ophogen van
de sociale voorzieningen middels bijzondere bijstand en reserveringen voor de
individuele studietoeslag.
verzoekt het college:
* Het aankomend kwartaal duidelijkheid te geven over welke locatie het
betreft, wie de doelgroep is en waarom er is gekozen voor deze
woonvorminrichting.
verder op welke grond het toegestaan is om deze “projecten” vanuit de WMO-gelden te financieren.
en gaat over tot de orde van de dag.
Brenda Hagen,
Fractie Hage
MOTIE over Mantelzorgpakket
De gemeenteraad van Wassenaar,
in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;
gelezen
De begroting 2019, het financieel meerjarenperspectief 2019-2022,
septembercirculaire gemeentefonds 2018, budgetten mantelzorgondersteuning en
– waardering per gemeente 2018.
in aanmerking nemende dat:
* Er in Wassenaar zwaar geleund wordt op (vrijwillige) mantelzorgers en PGB-
verzorgenden van een familielid.
* Er geen mantelzorgcompliment o.i.d. meer in Wassenaar aanwezig is om de last
enigszins te compenseren of dankbaarheid te tonen aan de mantelzorgers en PGB-
verzorgende van een familielid.
* Er steeds meer thuiswonende mantelzorgers en/of PGB-verzorgenden van een
familielid belast worden naast diens studie en/of baan ook mantelzorg bieden.
* Verzorgers van een familielid vanuit een PGB geen sociale voorzieningen, zoals
pensioen, opbouwen.
* Mantelzorgers geen vergoeding krijgen voor hun ondersteuningstaken.
* Aansluitend dat de gemeente jaarlijks een mantelzorgondersteuningsbudget ontvangt
om hun in hun zorgtaken te verlichten.
* Het mantelzorgondersteuningsbudget in 2018 €173.511,44 betrof
draagt het college op:
* Een mantelzorgpakket aan te bieden aan de mantelzorgers en PGB-verzorgenden van
een familielid, dat gelijkwaardig is aan het bijstandskerstpakket.
* Specifiek in dit mantelzorgpakket rekening te houden met de thuiswonende
mantelzorgers en PGB-verzorgenden van een familielid in Wassenaar en hierop de
inhoud af te stemmen.
en gaat over tot de orde van de dag.
Brenda Hagen,
Fractie Hagen.
MOTIE Samen naar School-klas(sen)
De gemeenteraad van Wassenaar,
in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;
gelezen
De begroting 2019, het financieel meerjarenperspectief 2019-2022
in aanmerking nemende dat:
* Er in Wassenaar gebruik wordt gemaakt van leerlingenvervoer van en naar speciaal
onderwijs
* Er in Wassenaar de mogelijkheid bestaat om onderwijs inclusief en toegankelijk te
maken
* Ieder kind recht heeft op passend onderwijs in diens sociale omgeving
* Scholen in Wassenaar voor alle soorten beperkingen niet toegankelijk en/of
bereikbaar zijn voor leerlingen met een hulpmiddel en daarom gedwongen moeten
uitwijken naar buurgemeenten voor speciaal onderwijs met leerlingenvervoer
* Ernstig meervoudig beperkte leerlingen tot op heden geen onderwijs in Wassenaar
kunnen volgen, maar dit wel mogelijk is.
* Leerlingen tot op heden vrij worden gesteld van de leerplicht, terwijl dit door middel
van een Samen naar School-klas(sen) in Wassenaar voorkomen zou kunnen worden
* Er in Wassenaar de expertise van de SAD aanwezig is om ondersteuning te kunnen
bieden binnen scholen en te begeleiden bij de opzet van een Samen naar School-
klas(sen)
* Er in Wassenaar plannen worden gemaakt, die Fractie Hagen steunt, om ook VMBO-
onderwijs aan te bieden als voortgezet onderwijs waar dus ook de leerlingen vanuit
o.a. cluster 3 Samen naar School klas(sen) gebruik van kunnen maken in hun sociale
omgeving.
draagt het college op:
* Aankomend kwartaal de kosten te onderzoeken voor een Samen naar School-
klas(sen) binnen Wassenaar (mogelijk per cluster één Samen naar School-klas)
* Aankomend kwartaal de mogelijke onderwijsruimten te onderzoeken voor een Samen
naar School-klas(sen)
* Leerlingenvervoer te verminderen, gezien onderwijs in Wassenaar mogelijk is met
Samen naar School-klas(sen), maar behouden voor leerlingen die de expertise van het
speciaal onderwijs expliciet nodig hebben
* Alle onderwijsinstellingen/ontwikkelingsplaatsen in Wassenaar toegankelijke en
bereikbaar te maken voor elke leerling in Wassenaar
* Iedere leerling, ongeacht gezondheid, de mogelijkheid te bieden om in Wassenaar
binnen een reguliere onderwijsinstelling onderwijs te volgen.
* De SAD te betrekken bij het uitwerken van de plannen voor een Samen naar School-
klas(sen) in Wassenaar op basis van hun expertise
en gaat over tot de orde van de dag.
Brenda Hagen,
Fractie Hagen.
Motie onderzoeken overtunneling
MOTIE over toekomstbestendige vervoersroutes en OV
De gemeenteraad van Wassenaar,
in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;
gelezen
De begroting 2019, het financieel meerjarenperspectief 2019-2022
in aanmerking nemende dat:
* Er in het plan van de ondertunneling geen rekening is gehouden met het feit dat na enige
jaren door de daling van de luchtverontreiniging te realiseren in de aanbouw van de
tunnel, omdat er met omleidingen en langzaam rijden er plaatselijk meer uitstoot van
onder andere fijnstof zal zijn. Ook de groei van het luchtverkeer neemt toe, wanneer ook
het verbod op vliegen voor een deel van Wassenaar komt te vervallen, maar Schiphol en
vliegveld Lelystad ontwikkelen en blijven groeien. De tunnelaanleg a44/n44 zal hierdoor
ook meer verkeer te verwerken krijgen.
* Door de klimaatveranderingen die nu versneld zijn, is er geen rekening gehouden met
natte voeten in Wassenaar. De diepte van de tunnel zorgt voor extra belasting op de
grond in Wassenaar, waardoor het grondwaterpeil zal stijgen. Ook de gehele
Rijnlandroute zal daarbij een extra belasting zijn.
* Er is niet onderzocht wat een overtunneling (zoals de RET jungle expres die in diergaarde
Blijdorp mensen vervoerd en bussen tussen Voorschoten, Leiden, Katwijk Wassenaar) zal
kosten. Juist hiermee kun je ook het geheel toegankelijker houden, geluidsoverlast van
de snelwegen beperken en het inwonersverkeer reguleren naar onderlinge kleine
gemeenten. Dit zou juist ook de aanrijtijden van de hulpdiensten kunnen verbeteren en
zorgen voor een verlichting op het gewone wegennet. Ook behoud je zo beter het
landelijke en karakteristieke karakter van de duingemeenten.
* Door een toegankelijke en inclusieve manier van openbaar vervoer te introduceren met
een aangepaste halte, kunnen lichamelijk beperkten zo ook zelfstandig reizen. Vooral
wanneer de frequentie elke 10 minuten is. Overigens is dit dus ook op langer termijn een
kostenbesparing op het nu nog gespreide vervoer van lichamelijk beperkten, levert het
een schonere luchtkwaliteit op en is de reistijd aanzienlijk korter en is het openbaar
vervoer aantrekkelijker dan de auto pakken.
draagt het college op:
* Bovenstaande punten te onderzoeken.
en gaat over tot de orde van de dag.
Brenda Hagen
Fractie Hagen.
Amendement reserveringen reserves Sociaal Domein
AMENDEMENT over reservering reserves Sociaal Domein (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 pag. 18.)
De gemeenteraad van Wassenaar, in vergadering bijeen op 31 oktober 2018; gehoord
de beraadslagingen; wijzigt het ontwerpbesluit behorend bij het raadsvoorstel gebruik
reserves Sociaal Domein m.b.t. aanpaste woningen volgens onderlegger bij deze
begroting (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 pag. 18) als volgt:
Bij wijziging van het ontwerpbesluit (of amendement):
“Woningbouwcorporatie Willibrordus heeft aangegeven in 2019 collectieve
woningaanpassingen te doen in één van haar complexen. Op basis van de
afspraken die gemaakt zijn over collectieve woningaanpassingen zal de
gemeente hier financieel aan bijdragen. De hoogte van de bijdrage is nog
niet exact bekend, maar wordt geschat op € 80.000. De verwachting is
dat hierdoor de uitgaven aan individuele woningaanpassingen in de
komende jaren zal dalen met € 30.000. Voor 2019 wordt daardoor een
overschrijding verwacht van het budget voor woningaanpassingen van €
50.000. Deze kosten worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein
(2019).”
Wordt gewijzigd in:
“Woningbouwcorporatie Willibrordus heeft aangegeven in 2019 collectieve
woningaanpassingen te doen in één van haar complexen. Op basis van de
afspraken die gemaakt zijn over collectieve woningaanpassingen zal de
gemeente hier financieel aan bijdragen. De hoogte van de bijdrage is nog
niet exact bekend, maar wordt geschat op € 80.000. De verwachting is
dat hierdoor de uitgaven aan individuele woningaanpassingen in de
komende jaren zal dalen met € 30.000. Voor 2019 wordt daardoor een
overschrijding verwacht van het budget voor woningaanpassingen van €
50.000. Deze kosten worden gedekt uit de Reserve Fysieke Leefomgeving
(2019).”
Bij toevoeging of aanvulling van het besluit (of amendement):
Aan (deel)besluit toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 wordt verwijderd Sociaal Domein. Aan (deel)amendent toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 wordt toegevoegd Fysieke Leefomgeving
Toelichting: De reservering vanuit de reserves Sociaal Domein m.b.t. aangepaste woningen volgens de onderlegger bij deze begroting (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 pag. 18) is niet op de juiste plek verwerkt. Deze hoort bij het fysiek domein. Immers de norm is inclusief en toegankelijk en dit geldt voor alle woningen. Naast woonvormen creëren door een sociale woningbouwvereniging onwenselijk is, is hiermee de autonomie van de inwoner ook betreden. Het is de bedoeling dat elke sociale huurwoning toegankelijk is en wordt gemaakt en dit is de taak van de woningbouwverenigingen zelf. Een voorbeeld van een mislukking is bijvoorbeeld de Bonte Os. Daar staan toegankelijke woningen nu te huur voor niet beperkte mensen. Overigens is Fractie Hagen zeer verheugd over het Feit dat er nu ook een precedent is geschapen om de toegankelijkheid van scholen binnen en buiten te realiseren vanuit de gemeente. Maar nogmaals: vanuit het Fysiek Domein. Het betreft een bedrag van €80.000,00 wat dan weer ten goede kan komen van de inwoners en het ophogen van de sociale voorzieningen middels bijzondere bijstand en reserveringen voor de individuele studietoeslag. Brenda Hagen Fractie Hagen