moties en amendement begroting 2018

Motie verhoging individuele studietoeslag

MOTIE over verhoging individuele studietoeslag

De gemeenteraad van Wassenaar,

in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;

gelezen

Septembercirculaire gemeentefonds 2018 pag. 63, begroting 2019, toelichting

meerjarenperspectief 2019-2022.

in aanmerking nemende dat:

* De individuele studietoeslag ter vervanging is gekomen van de Wajong bij studenten met

een chronische ziekte/beperking.

* De individuele studietoeslag verhoogd zou moeten worden tot in ieder geval €282,00 per

maand om het financiële gat dat is ontstaan bij studenten met een chronische

aandoening/beperking door het wegvallen van de Wajong op te vangen, zoals bedoeld

vanuit de Participatie Wet

* In Wassenaar de hoogte van de individuele studietoeslag onder het landelijk gemiddelde

(€120,00) zit, te weten €104,98

* Gezien de rijksbijdrage na 2019 stilgelegd wordt voor de individuele studietoelage en hier

in de begroting en het financieel meerjarenplan rekening mee gehouden moet worden

draagt het college op:

* De individuele studietoeslag te verhogen van €104,98 per maand naar 25% van het

geldende minimumloon, en in ieder geval tot €282,- per maand.

* De individuele studietoeslag jaarlijks te her indexeren.

* De individuele studietoeslag expliciet in de begroting 2019 op te nemen

* De individuele studietoeslag in het financieel meerjarenperspectief 2019-2022 op te

nemen

en gaat over tot de orde van de dag.

Brenda Hagen,

Fractie Hagen

Motie ooievaarspas

MOTIE over Ooievaarspas c.q. Paauwpas

De gemeenteraad van Wassenaar,

in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;

gelezen

De programmabegroting 2019 en toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-

2022.

in aanmerking nemende dat:

* vele sociale huurders vanuit de regio Haaglanden komen en al jaren bekend

zijn en gebruik maken van de Ooievaarspas, verzoekt Fractie Hagen om te

onderzoeken of Wassenaar zich kan aansluiten bij de Ooievaarspas of zelf

de Paauwpas kan introduceren.

* Vanuit de gemeenschap waarbij minima geacht worden op alle fronten te

kunnen participeren en mee te kunnen doen in de regio op alle vlakken van

bijvoorbeeld cultuur en sport is de Ooievaarspas een directe lijn met de

minima.

* Hiermee wordt de privacy van de minima gewaarborgd, doordat de

gemeente zelf de verantwoordelijkheid op zich neemt om uitvoering te

geven aan de zorgplicht die zij heeft richting deze inwoners.

* Hoewel er in de vorige raad is vastgesteld dat een Paauwpas stigmatiserend

zou kunnen zijn, is er in de afgelopen jaren in de omliggende

samenwerkende gemeenten niets van gebleken.

draagt het college op:

* om het aankomend kwartaal te onderzoeken welke kosten dit met zich

meebrengt en welk termijn er voor nodig is om de Ooievaarspas c.q. de

Paauwpas actief te laten functioneren en de raad hierover te informeren.

en gaat over tot de orde van de dag.

Brenda Hagen,

Fractie Hagen.

Motie toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022

MOTIE over reserveringen vanuit reserves Sociaal Domein m.b.t. aangepaste woningen

De gemeenteraad van Wassenaar,

in vergadering bijeen op 18 december 2018;

gelezen

toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022

“Woningbouwcorporatie Willibrordus heeft aangegeven in 2019 collectieve

woningaanpassingen te doen in één van haar complexen. Op basis van de

afspraken die gemaakt zijn over collectieve woningaanpassingen zal de

gemeente hier financieel aan bijdragen. De hoogte van de bijdrage is nog

niet exact bekend, maar wordt geschat op € 80.000. De verwachting is dat

hierdoor de uitgaven aan individuele woningaanpassingen in de komende

jaren zal dalen met € 30.000. Voor 2019 wordt daardoor een overschrijding

verwacht van het budget voor woningaanpassingen van € 50.000. Deze

kosten worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein (2019).”

in aanmerking nemende dat:

* De reservering vanuit de reserves Sociaal Domein m.b.t. aangepaste woningen volgens

de onderlegger bij deze begroting (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-

2022 pag. 18) is niet op de juiste plek verwerkt. Deze hoort bij het fysiek domein.

Immers de norm is inclusief en toegankelijk en dit geldt voor alle woningen. Naast

woonvormen creëren door een sociale woningbouwvereniging onwenselijk is, is

hiermee de autonomie van de inwoner ook betreden. Het is de bedoeling dat elke

sociale huurwoning toegankelijk is en wordt gemaakt en dit is de taak van de

woningbouwverenigingen zelf. Een voorbeeld van een mislukking is bijvoorbeeld de

Bonte Os. Daar staan toegankelijke woningen nu te huur voor niet beperkte mensen.

* Overigens is Fractie Hagen zeer verheugd over het Feit dat er nu ook een precedent is

geschapen om de toegankelijkheid van scholen binnen en buiten te realiseren vanuit

de gemeente. Maar nogmaals: vanuit het Fysiek Domein. Het betreft een bedrag van

€80.000,00 die dan weer ten goede kan komen van de inwoners en het ophogen van

de sociale voorzieningen middels bijzondere bijstand en reserveringen voor de

individuele studietoeslag.

verzoekt het college:

* Het aankomend kwartaal duidelijkheid te geven over welke locatie het

betreft, wie de doelgroep is en waarom er is gekozen voor deze

woonvorminrichting.

verder op welke grond het toegestaan is om deze “projecten” vanuit de WMO-gelden te financieren.

en gaat over tot de orde van de dag.

Brenda Hagen,

Fractie Hage

Motie mantelzorgpakket

MOTIE over Mantelzorgpakket

De gemeenteraad van Wassenaar,

in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;

gelezen

De begroting 2019, het financieel meerjarenperspectief 2019-2022,

septembercirculaire gemeentefonds 2018, budgetten mantelzorgondersteuning en

– waardering per gemeente 2018.

in aanmerking nemende dat:

* Er in Wassenaar zwaar geleund wordt op (vrijwillige) mantelzorgers en PGB-

verzorgenden van een familielid.

* Er geen mantelzorgcompliment o.i.d. meer in Wassenaar aanwezig is om de last

enigszins te compenseren of dankbaarheid te tonen aan de mantelzorgers en PGB-

verzorgende van een familielid.

* Er steeds meer thuiswonende mantelzorgers en/of PGB-verzorgenden van een

familielid belast worden naast diens studie en/of baan ook mantelzorg bieden.

* Verzorgers van een familielid vanuit een PGB geen sociale voorzieningen, zoals

pensioen, opbouwen.

* Mantelzorgers geen vergoeding krijgen voor hun ondersteuningstaken.

* Aansluitend dat de gemeente jaarlijks een mantelzorgondersteuningsbudget ontvangt

om hun in hun zorgtaken te verlichten.

* Het mantelzorgondersteuningsbudget in 2018 €173.511,44 betrof

draagt het college op:

* Een mantelzorgpakket aan te bieden aan de mantelzorgers en PGB-verzorgenden van

een familielid, dat gelijkwaardig is aan het bijstandskerstpakket.

* Specifiek in dit mantelzorgpakket rekening te houden met de thuiswonende

mantelzorgers en PGB-verzorgenden van een familielid in Wassenaar en hierop de

inhoud af te stemmen.

en gaat over tot de orde van de dag.

Brenda Hagen,

Fractie Hagen.

Motie Samen naar School-klas

MOTIE Samen naar School-klas(sen)

De gemeenteraad van Wassenaar,

in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;

gelezen

De begroting 2019, het financieel meerjarenperspectief 2019-2022

in aanmerking nemende dat:

* Er in Wassenaar gebruik wordt gemaakt van leerlingenvervoer van en naar speciaal

onderwijs

* Er in Wassenaar de mogelijkheid bestaat om onderwijs inclusief en toegankelijk te

maken

* Ieder kind recht heeft op passend onderwijs in diens sociale omgeving

* Scholen in Wassenaar voor alle soorten beperkingen niet toegankelijk en/of

bereikbaar zijn voor leerlingen met een hulpmiddel en daarom gedwongen moeten

uitwijken naar buurgemeenten voor speciaal onderwijs met leerlingenvervoer

* Ernstig meervoudig beperkte leerlingen tot op heden geen onderwijs in Wassenaar

kunnen volgen, maar dit wel mogelijk is.

* Leerlingen tot op heden vrij worden gesteld van de leerplicht, terwijl dit door middel

van een Samen naar School-klas(sen) in Wassenaar voorkomen zou kunnen worden

* Er in Wassenaar de expertise van de SAD aanwezig is om ondersteuning te kunnen

bieden binnen scholen en te begeleiden bij de opzet van een Samen naar School-

klas(sen)

* Er in Wassenaar plannen worden gemaakt, die Fractie Hagen steunt, om ook VMBO-

onderwijs aan te bieden als voortgezet onderwijs waar dus ook de leerlingen vanuit

o.a. cluster 3 Samen naar School klas(sen) gebruik van kunnen maken in hun sociale

omgeving.

draagt het college op:

* Aankomend kwartaal de kosten te onderzoeken voor een Samen naar School-

klas(sen) binnen Wassenaar (mogelijk per cluster één Samen naar School-klas)

* Aankomend kwartaal de mogelijke onderwijsruimten te onderzoeken voor een Samen

naar School-klas(sen)

* Leerlingenvervoer te verminderen, gezien onderwijs in Wassenaar mogelijk is met

Samen naar School-klas(sen), maar behouden voor leerlingen die de expertise van het

speciaal onderwijs expliciet nodig hebben

* Alle onderwijsinstellingen/ontwikkelingsplaatsen in Wassenaar toegankelijke en

bereikbaar te maken voor elke leerling in Wassenaar

* Iedere leerling, ongeacht gezondheid, de mogelijkheid te bieden om in Wassenaar

binnen een reguliere onderwijsinstelling onderwijs te volgen.

* De SAD te betrekken bij het uitwerken van de plannen voor een Samen naar School-

klas(sen) in Wassenaar op basis van hun expertise

en gaat over tot de orde van de dag.

Brenda Hagen,

Fractie Hagen.

Motie onderzoeken overtunneling

MOTIE over toekomstbestendige vervoersroutes en OV

De gemeenteraad van Wassenaar,

in vergadering bijeen op 31 oktober 2018;

gelezen

De begroting 2019, het financieel meerjarenperspectief 2019-2022

in aanmerking nemende dat:

* Er in het plan van de ondertunneling geen rekening is gehouden met het feit dat na enige

jaren door de daling van de luchtverontreiniging te realiseren in de aanbouw van de

tunnel, omdat er met omleidingen en langzaam rijden er plaatselijk meer uitstoot van

onder andere fijnstof zal zijn. Ook de groei van het luchtverkeer neemt toe, wanneer ook

het verbod op vliegen voor een deel van Wassenaar komt te vervallen, maar Schiphol en

vliegveld Lelystad ontwikkelen en blijven groeien. De tunnelaanleg a44/n44 zal hierdoor

ook meer verkeer te verwerken krijgen.

* Door de klimaatveranderingen die nu versneld zijn, is er geen rekening gehouden met

natte voeten in Wassenaar. De diepte van de tunnel zorgt voor extra belasting op de

grond in Wassenaar, waardoor het grondwaterpeil zal stijgen. Ook de gehele

Rijnlandroute zal daarbij een extra belasting zijn.

* Er is niet onderzocht wat een overtunneling (zoals de RET jungle expres die in diergaarde

Blijdorp mensen vervoerd en bussen tussen Voorschoten, Leiden, Katwijk Wassenaar) zal

kosten. Juist hiermee kun je ook het geheel toegankelijker houden, geluidsoverlast van

de snelwegen beperken en het inwonersverkeer reguleren naar onderlinge kleine

gemeenten. Dit zou juist ook de aanrijtijden van de hulpdiensten kunnen verbeteren en

zorgen voor een verlichting op het gewone wegennet. Ook behoud je zo beter het

landelijke en karakteristieke karakter van de duingemeenten.

* Door een toegankelijke en inclusieve manier van openbaar vervoer te introduceren met

een aangepaste halte, kunnen lichamelijk beperkten zo ook zelfstandig reizen. Vooral

wanneer de frequentie elke 10 minuten is. Overigens is dit dus ook op langer termijn een

kostenbesparing op het nu nog gespreide vervoer van lichamelijk beperkten, levert het

een schonere luchtkwaliteit op en is de reistijd aanzienlijk korter en is het openbaar

vervoer aantrekkelijker dan de auto pakken.

draagt het college op:

* Bovenstaande punten te onderzoeken.

en gaat over tot de orde van de dag.

Brenda Hagen

Fractie Hagen.

Amendement reserveringen reserves Sociaal Domein

AMENDEMENT over reservering reserves Sociaal Domein (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 pag. 18.)

De gemeenteraad van Wassenaar, in vergadering bijeen op 31 oktober 2018; gehoord

de beraadslagingen; wijzigt het ontwerpbesluit behorend bij het raadsvoorstel gebruik

reserves Sociaal Domein m.b.t. aanpaste woningen volgens onderlegger bij deze

begroting (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 pag. 18) als volgt:

Bij wijziging van het ontwerpbesluit (of amendement):

“Woningbouwcorporatie Willibrordus heeft aangegeven in 2019 collectieve

woningaanpassingen te doen in één van haar complexen. Op basis van de

afspraken die gemaakt zijn over collectieve woningaanpassingen zal de

gemeente hier financieel aan bijdragen. De hoogte van de bijdrage is nog

niet exact bekend, maar wordt geschat op € 80.000. De verwachting is

dat hierdoor de uitgaven aan individuele woningaanpassingen in de

komende jaren zal dalen met € 30.000. Voor 2019 wordt daardoor een

overschrijding verwacht van het budget voor woningaanpassingen van €

50.000. Deze kosten worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein

(2019).”

Wordt gewijzigd in:

“Woningbouwcorporatie Willibrordus heeft aangegeven in 2019 collectieve

woningaanpassingen te doen in één van haar complexen. Op basis van de

afspraken die gemaakt zijn over collectieve woningaanpassingen zal de

gemeente hier financieel aan bijdragen. De hoogte van de bijdrage is nog

niet exact bekend, maar wordt geschat op € 80.000. De verwachting is

dat hierdoor de uitgaven aan individuele woningaanpassingen in de

komende jaren zal dalen met € 30.000. Voor 2019 wordt daardoor een

overschrijding verwacht van het budget voor woningaanpassingen van €

50.000. Deze kosten worden gedekt uit de Reserve Fysieke Leefomgeving

(2019).”

Bij toevoeging of aanvulling van het besluit (of amendement):

Aan (deel)besluit toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 wordt verwijderd Sociaal Domein. Aan (deel)amendent toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 wordt toegevoegd Fysieke Leefomgeving

Toelichting: De reservering vanuit de reserves Sociaal Domein m.b.t. aangepaste woningen volgens de onderlegger bij deze begroting (toelichting financieel meerjarenperspectief 2019-2022 pag. 18) is niet op de juiste plek verwerkt. Deze hoort bij het fysiek domein. Immers de norm is inclusief en toegankelijk en dit geldt voor alle woningen. Naast woonvormen creëren door een sociale woningbouwvereniging onwenselijk is, is hiermee de autonomie van de inwoner ook betreden. Het is de bedoeling dat elke sociale huurwoning toegankelijk is en wordt gemaakt en dit is de taak van de woningbouwverenigingen zelf. Een voorbeeld van een mislukking is bijvoorbeeld de Bonte Os. Daar staan toegankelijke woningen nu te huur voor niet beperkte mensen. Overigens is Fractie Hagen zeer verheugd over het Feit dat er nu ook een precedent is geschapen om de toegankelijkheid van scholen binnen en buiten te realiseren vanuit de gemeente. Maar nogmaals: vanuit het Fysiek Domein. Het betreft een bedrag van €80.000,00 wat dan weer ten goede kan komen van de inwoners en het ophogen van de sociale voorzieningen middels bijzondere bijstand en reserveringen voor de individuele studietoeslag. Brenda Hagen Fractie Hagen